Vissza a főoldalra






ketosz logo


Felhasználónév:
Jelszó:



Tanácsok közlekedőknek

.

Őszi -Téli „átállás” az utakon.

 

A megváltozott közlekedési környezet váratlan helyzet elé állíthatja a járművezetőket, éppen ezért időben fel kell készülni arra, hogy egyik pillanatról a másikra olyan időjárási és útviszonyokkal találkozhatunk, amelyek a nyári vezetési stílustól lényegesen eltérő vezetési technikát igényelnek.

 

Amire figyelni KELL ! >>>


.

 

-          Ősszel az utak mentén lévő fák levelei elszigetelik az úttesttől a gumiabroncsokat – így a tapadás csökken. A nedves falevelek különösen veszélyesek mert alóluk a víz nehezebben szárad fel – az úttest csúszós marad hiába látszik száraznak.

 

-          Esőben a látótávolság csökken. A levegő kevésbé átlátható az esőcseppek és a páratartalom miatt. A járművek körvonalai elmosódnak és a valóságosnál távolabbinak látszanak. A közeledő járművek távolságát sokan túl-, a sebességüket pedig alulbecsülik.

 

-          Nagyobb esőzések során a rossz vízelvezetésű utakon megáll a víz, melynek a mélységét nem lehet megállapítani. Az ilyen helyeken a „relatív” nagy sebességgel közlekedő jármű kereke és az úttest közti tapadás szintén csökken, esetenként megszűnik ami a jármű kormányozhatatlanságához vezethet.

 

-          Egyes utakon számítani kell arra, hogy az esővel együtt megjelenhet – az állati erővel vont járművek, vontatók által – a földutakról felhordott sár, melyen a gépjárművezető könnyen megcsúszhat.

 

-          Az őszi-téli időszakban nagyobb gondot kell fordítani a járművek műszaki állapotára. Át kell vizsgálni a fékberendezéseket, a gumiabroncsok, a világító és jelző berendezéseket, ablaktörlőt, ablakmosót, az utastér fűtő és páramentesítő berendezéseit. Téli gumiabroncs használata + 7 fok alatt javasolt, melynek összetétele lágyabb, és mintázatánál fogva megfelelő tapadást biztosít.

 

-          Téli időszakban hidakon, felüljárókon és erdősávval védett útszakaszokon fokozottabban számolni kel az úttest eljegesedésére. Hirtelen fellépő oldalszélre is számítanunk kell az említett helyeken, valamint nagy tömegű járművek melletti elhaladáskor ugyanis a hirtelen fellépő oldalszél és annak megszűnése balesethez vezethet.

 

-          Aki a fentiekben említett megváltozott útviszonyok miatt kényszerül az útpadkára, soha nem szabad a gépkocsit hirtelen visszakormányozni az úttestre mert a jármű kifordulhat, áttérhet a menetirány szerinti baloldalba, és az ott közlekedőkkel ütközhet, illetve árokba borulhat és fának is ütközhet.

 

-          Az autó stabilitása megváltozik ha jeges útfelületre fut rá. Ebben az esetben minden hirtelen mozdulat a kormányon, féken vagy a gázon tragédiához vezethet. A jármű sebességét gázelvétellel és motorfékkel csökkentsük.

 

 

 

 

 

- 2 -

 

 

 

Kerékpárosokra vonatkozóan:

 

 

 

Mostanában sokat emlegetjük a „látni és látszani” szókapcsolatot. Baleseti elemzések igazolják, hogy a legtöbb halálos kerékpáros baleset abból adódik, hogy a kerékpáron nem volt világítás, a kerékpáros nem volt látható! A gyalogoselütéseknél is hasonló a helyzet, a gyalogos „beleolvadt” környezetébe. A fényvisszaverős dzseki, fényvisszaverő karszalag, matrica láthatóvá tesz, megvédhet. Lakott területen kívül mind a kerékpárosoknak, mind a gyalogosoknak éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő ruházatot kell viselni. A fényvisszaverő anyagok és prizmák nem helyettesíthetik a világítást, de növelik a láthatóságot, és ezzel a biztonságot. Egy fényvisszaverő prizmát már 100 - 200 méterről észre lehet venni. A fényvisszaverő eszközök és megfelelő öltözék viselete, valamint a jól működő világítás esetén a gyalogosok és a kerékpárosok sötétben is jól láthatóvá válnak.

 

 

 

A biztonságos kerékpározáshoz a KRESZ ismerete mellett hozzátartozik a gyakorlat és a járművek megfelelő felszerelése, műszaki állapota is. Elindulás előtt ellenőrizni kell a kerékpár felszereléseit:

 

 

 

  • ·         Kormányberendezés;
  • ·       első és hátsó fék (megállás);
  • ·       csengő (hangjelzés);
  • ·      elöl fehér vagy kadmiumsárga lámpa, hátul piros lámpa vagy villogó és  piros fényvisszaverő prizma, az első keréken sárga küllőprizma, láthatósági mellény (látni és látszani elv).

 

 

 

Ebben az időszakban fokozottan kell figyelni az oldalszélre is, hiszen a kerékpár könnyen felborul, ha egy nagy sebességű gépjármű elhalad mellette. Sok baleset oka a szabálytalan kanyarodás, ezért lényeges, hogy a művelet megkezdése előtt a kerékpáros mindig nézzen hátra, és ne feledkezzen meg az irányjelzésről sem.

 

 

 

Talán az őszi-téli időjárási és útviszonyok között történő közlekedés során van leginkább szükség a másik közlekedő partnerrel szemben tanúsított előzékenységre, és toleranciára.

 

 

 

Balesetmentes közlekedést kíván a Békés Városi Baleset-megelőzési Bizottság, valamint a Békési Rendőrkapitányság.